? ??????????????Cincinnati Bengals? ????? ?? ???Rating: 3.6 (284 Ratings)??0 Grabs Today. 10630 Total Grab
s. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account and go to "Manage Layout" from the Blogger BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sunday, July 26, 2009

APA LAGI YANG KAU MAHU DARI ORANG MELAYU?

Pagi tadi aku dapat sms dari seorang sahabat supaya membaca tulisan Dr. Ridzuan Tee bertajuk " Nasib Melayu di bumi Melayu" dalam Mingguan Malaysia hari in (26/07/2009). Sebenarnya aku sudahpun membaca tulisan tersebut lebih awal dengan satu lagi cerita pasal Natrah yang ditulis oleh Puan Fatini Yaacob. Aku lebih tertarik kepada kepada cerita cinta Mansor Adabi dengan Natrah yang pernah menggegarkan dunia Melayu Islam di Singapura satu masa dulu.

Sebenarhya cerita tentang Natrah telah saya dengar dari mulut kawan-kawan sebaya bapa saya. Kemudiannya saya berpeluang membaca cerita dengan lebih lanjut dalam beberapa majalah kalau tak silap seperti dalam majalah Mustika dan juga akhbar Utusan Melayu yang ditulis oleh Puan Fatini Yaacob. Cerita tentang Natrah ini tidak pernah tidak mencuit hati naluri saya walaupun telah saya dengar dan baca berulang kali.

Pagi ini sambil membaca, saya merasa amat tertekan dengan perasaan pilu hati yang teramat sangat. Maka berderailah air mata saya tanpa dapat saya tahan-tahan. Sedih kerana begitulah akan terjadi kepada bangsa dan agama saya jika kita dijajah ataupun jika jika orang Melayu terpaksa tunduk kepada kuasa selain kuasa yang dipegang orang Islam.
Mana dia keadilan badan kehakiman yang dikuasai oleh penjajah? Semua pandai bercakap tentang keadilan tapi jika ianya melibatkan hak mereka tetapi tidak bagi hak orang Islam seperti kita. Contoh yang nyata lagi jelas ialah keputusan mahkamah yang berat sebelah dalam kes Natrah.

Teringat juga aku akan senikata lagu Warisan. Cerita tentang keadaan dan nasib orang Melayu yang menumpang di tanah air sendiri. Aduhai, kenapalah selepas 50 tahun merdeka kita masih merintih nasib bangsa sendiri?

Hari ini aku dapat lihat sekelumit cahaya bersinar. Tok Guru Nik Aziz telah mula bercakap dalam nada yang positif kearah memperteguhkan perpaduan umat Islam. Aku harap jangan lah nanti diputarbelitkan semula. Aku sebenarnya dah terlalu muak dengan ahli politik yang bercakap berulang alik.

Kepada semua sahabat ku rakyat Malaysia yang bukan Melayu, apa lagi yang kau mahu dari kami?

Lancang biru.

0 comments: