? ??????????????Cincinnati Bengals? ????? ?? ???Rating: 3.6 (284 Ratings)??0 Grabs Today. 10630 Total Grab
s. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account and go to "Manage Layout" from the Blogger BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, July 3, 2009

APAKAH KITA SUDAH CUKUP BERANI?

Alhamdulillah, saya sudah pun selamat sampai semula ke tanah air. Dalam perjalanan balik ke rumah dari KLIA, saya berpeluang berdailog dengan seorang pemandu teksi limosin KLIA yang membawa saya pulang.

Mula-mula dalam teksi dah dapat agak yang si pemandu teksi seorang ni nak cuba masukkan jarum racun pembangkang. Saya tak bagi peluang. Walaupun badan amat terasa letih saya terus menyangkal segala tuduhan negatifnya sampai dia tak mampu nak menjawab lagi dan akhirnya terpaksa akur dengan pandangan saya.

Tak tahu lah saya racun jenis apa yang telah dimakan dek manusia Melayu sekarang ini sehingga sanggup untuk menolak kelebihan mereka sebagai gulongan majoriti di Malaysia atas dasar "samarata dan samarasa". Yang saya hairan sungguh ialah si pemandu teksi ni terasa sangat yang Melayu tidak memerlukan lagi bantuan kerajaan kerana konon nya orang Melayu sudah mampu duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan lain lain kaum di Malaysia. MasyaAllah, ini kata pemandu teksi ni, kalau loyar Haris Ibrahim tu saya mudah faham sikit.

Memang tidak saya nafikan bahawa Melayu pada masa ini sudah banyak berubah dari segi pencapaian dan kebolehan. Itu sebabnya sudah ada orang Melayu yang mampu beri nasihat kepada syarikat luar negara.Ini pun kerana dari hasil DEB dan perancangan kerajaan BN/UMNO bagi memastikan pendidikan dan peluang melanjutkan pelajaran kepada oarng Melayu di utamakan sejak dulu lagi . Kalau tidak, entah kat manalah kedudukan kita. Hanya Allah sahaja yang tahu. Tapi yang nak buang tongkat tu pasal apa?

Sebagai penutup saya turunkan serangkap madah yang saya baca di blog Datuk A. Kadir Jasin pagi tadi.

Apakah kita kini cukup berani
Yakin kepada kemampuan diri
Sudah sedia untuk berdikari
Atas landasan meritokrasi
Keterbukaan dan globalisasi
Atau sebenarnya kita lupa diri
Umpama anak kecil bermain api
Terbakar hatinya yang sepi?

- Datuk A. Kadir Jasin

Salam.

Lancang Biru

0 comments: